Vietnam.

Neljän viikon aikana koimme niin pohjoisen kylmyyden kuin etelän kuumuuden. Pohjoisen lähes talviset olosuhteet (vain lumi puuttui, vettä sentään tuli. 2...10 C, keskisen ja eteläisen Vietnamin lähes 35-40 asteen helteet).

Pohjoisen Vietnamin maaseudulle ja vuoristoon, erityisesti Sapan alueelle, emme nyt lähteneet kylmän ja sateisen sään vuoksi. Sapa oli alunperin yksi pääkohteistamme, mutta olosuhteeet... Nyt ei ole mitään järkeä mennä sinne palelemaan.

Ha Long -lahti

Talvella. Kylmää ja märkää. Vettä tihuttaa. Huonosta säästä huolimatta teimme tämän laivaretken (kaksi päivää ja yksi yö) tälle yhdelle maailman kauneimmista luonnonnähtävyyksistä. Ha Long -lahtea pidetään  "kahdeksanena ihmeenä".  Kalkkikivitoppien saarivuoristo jatkuu aina Kiinaan, Guiliniin saakka. Täällä Vietnamissa näiden yksittäisten merestä nousevien kivivuorten labyrintti on kauneimmillaan.

Lumoavan kaunista. Kaunista myös harmaudessa. Nyt tihkusateessa ja kylmällä joten surullista ja haikeata.

Miten kaunis ja lumoava tämä onkaan kesällä? Kesällä täällä voi uida, snorklata ja nauttia turkoosinvärisestä paratiisista. Ja bailata laivan katolla...

Kiersimme puulaivalla sokeritoppamaisten kalkkikivivuorien labyranttia. Muutama tuhat kalkkikivivuorta, eri kokoisia. - Kävimme samalla laivamatkalla mm. Hang Sung Sot-luolasaaressa, joka vaikuttava, todella suuri ja upea. Kolme suurta kaikuvaa luomakammiota. Sen yhtenä vetonaulana on luonnon muotoilema sormikivi, fallos, jota tietysti palvotaan.

Ja useita turistilaivoja kuljettamassa meitä matkailijoita, jotka ovat oiva ansaintapaikka paikallisille.

Turistikohteet keräävät ympärille myyjiä, kaikenmaailman tyrkyttäjiä ja muuta "asiaankuuluvaa". Niin täällä Ha Long -lahdellakin. Siellä on sampanjoja, kelluvia asumuksia, kelluvia kauppoja ja toreja, kahviloita ja ravintoloita, erilaisilla vesikulkuneuvoilla kulkevia myyjiä. Lähes kaikkea myytiin: hedelmistä ja ruoasta aina turistikrääsään ja venekyyteihin. - Pikkulapsia kerjäämässä dollareita: "van dalar, mistö", "madam, pliis, giv mii van dalar".

Ha Long -lahdelta palasimme takaisin Hanoihin, josta sitten parin päivän päästä yöjunalla Huen kaupunkiin.

Hue

Entinen keisarillinen pääkaupunki, jossa on Vietnamin merkittävimpiä historiallisia nähtävyyksiä mm. kaupunginlinnoitus, palatsit, useita temppeleitä sekä keisarinhautojen puutarhat. - Hue ei ole kaunis kaupunki; vain vanha on siellä kaunista ja ainakin mukavaa katsella. Kaupunkia voi sanoa rumaksi.

Moni matkailija tulee Huehen aivan muusta syystä kuin katsomaan näitä historiallisia rakennuksia: tutustumaan Vietnamin lähihistoriaan. - Joku mennäkseen tätä kautta Laosiin. Joku snorklaamaan ja ottamaan iisiist Hanoin jälkeen ja ennen  Saigonia (Ho Chi Minh).

Jyrki (Anne ei niinkään) oli innoissaan päästessään tutustumaan Vietnamin-sodan aikaisiin taistelupaikkoihin, maanalaisiin käytäväkaupunkeihin, joita vietnamilaiset kaivoivat - usein paljain käsin -syvälle maan alle, jotta Yhdysvaltain pommit eivät pääsisi niitä tuhoamaan. Joissakin maanalaisissa kaupungeissa oli jopa kolmessa eri tasossa, alimmaisen tunnelikylän ollessa monta kymmentä metriä maan alla.  Käytävissä oli perheille vain muutaman neliön kolo, jossa koko perhe vietti usein täysin pimeässä aikansa. Siellä oli mm. kouluja, klinikkoja, elokuvailtoja, lastentarha jne.

Vietnam kuten niin monet muutkin maailman valtiot ovat museoineet ja turistuttaneet historiansa. Huesta voi mm. tehdä päiväretkiä entiselle demilitarisoidulle, aseettomalle vyöhykkeelle joka sijaitsi 17. leveyspiirin ympärillä entisten Pohjois- ja Etelä-Vietnamien välillä. - Me teimme tällaisen päiväretken, josta suurin osa ajasta oli bussissa istumista - etäisyydet ovat pitkät. Itse paikkoihin ja tapahtumiin ei valitettavasti ole aikaa. Kahden päivän "sotaretkelle" ei riittäisi ehkä menijöitä?

1954 Genevensopimuksella Vietnam jaettiin "väliaikaisesti" kahteen osaan: Pohjois- ja Etelä-Vietnamiin ja 17. leveyspiirin ympärille luotiin n. 10 km levyinen aseeton alue. Sen piti myös tilkkiä pohjoisesta (usein Ho Chi Minh -polkuja pitkin) tulevien aseiden ja muiden tarvikkeiden, pohjoisvietnamilaisten sotilaiden ja sissien soluttautuminen etelään mutta myös katkaista ja lopettaa Ho Chi Minh -polun toiminta - Tämä vyöhyke ei kuitenkaan estänyt aseiden, muiden sotatarvikkeiden, muiden tarvikkeiden, sissien jne. pääsyä Etelä-Vietnamiin eikä se tukahduttanut vietnamilaisten tukea pohjoisen armeijalle. - Samalla retkellä kävimme mm. katsomassa em. sodan lentokoneita, mm. ensimmäistä alasammuttua usalaislentokonetta ja muita koneita. - Historian havinaa.

...Huessa kävimme mm. italialaisessa ravintolassa syömässä pitsat (vaihtelua!) ja nauttimassa lasilliset italialaista punaviiniä. - Se oli koko siihen astisen matkamme ensimmäinen ei-aasialainen ruoka (paitsi, että pitsa taitaa olla kiinalainen keksintö!). Ja oli hyvää! - Rotta ravintolassa! Tässä pitseriassa vilahti rotta, arviolta n. 20 senttinen. Ihan meidän läheltämme. Ravintolan seinien suojiin... odottamaan pitserian sulkemista, jotta pääsisi herkuttelemaan... - Tämä päivämme päättyi illansuussa kivasti tutussa mukavassa Huang Vuong -ravintolassa, etummaisessa pöydässä ohikulkevia katsellen: nautimme punaviinipullollisen, vettä ja Jyrki kahvin. Nauttien elämästä, lomastamme ja vain hyvästä olosta!

Kolusimme toki paikkoja ja olemme himokävelijöitä. Temppelit ja museot jäivät nyt hieman taka-alalle...

Huesta jatkoimme matkaamme Nha Trangiin, jossa vietimme kaupunki- ja rantaelämää. Tarkoituksenamme oli mm. tehdä snorklausretki, mutta merenkäynti oli koko ajan varsin kovaa ja tyrskyävää. Niinpä snorklaus jäi sikseen.

Nha Trang varsin suuri kaupunki. Kaupunki, joka ei ole kaunis. Ei juurikaan nähtävyyksiä. Toki siellä on leveä rantabulevardi ja ranta-alue. Nha Trangiin tehdään mm. Suomestakin pakettimatkoja. Mutta mikään rantalomapaikka tämä ei kuitenkaan ole! Ranta - ei ainakaan meidän ollessamme siellä - soveltunut uimiseen kovan merenkäynnin ja suurten aaltojen vuoksi. Rannalla ei ollut lainkaan sellaisia palveluja, joihin olemme tottuneet esim. Välimeren maissa ja Thaimaassa. Nha Trangissa ei itse asiassa ollut juuri lainkaan rantapalveluja. Muutama hedelmäkauppias.

Nha Trangin laitamilla kalastajakylä, jossa kävimme ja katselimme vierestä kalakaupanhierontaa mitä ihmeellisimmistä kaloista, isoista ja pienistä, hiekalla todella suuren petokalan kuivattu luuranko... Katselimme ja kuvasimme isoja kalansaaliita, kalakauppiaita, pyöreitä korisoutuveneitä, värikkäitälaivoja. - Kolusimme nähtävyydet, buddha-patsaat ja temppeleitä. Kävelemme paljon.

Iltaisin söimme jalkakäytävällä silmiemme edessä katukeittiössä grillattuja mereneläviä ja kaloja -paikallisten ja muutaman muun ulkomaalaisen matkailijan kanssa. - Söimme elämämme ensimmäisen kunnon hummerin! - Pienillä muovisilla jakkarilla istuen. Tunnelma oli aina loistava! - Päivä päättyi aika ajoin baihoissa.

Huesta menimme pienenpieneen ja viehättävään Hoi An -kaupunkiin. Se on pieni, kiva kaupunki jossa on säilynyt vanhoja ranskalaisajan rakennuksia jotka muodostavat leppeän ja tunnelmallisen  kokonaisuuden.