<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Koh Wai on hyvä paikka ottaa rennosti ja viettää vesielämää. Kaunis. – Saarella monia hyviä snorklauspaikkoja.  Toinen päivä olisi pitänyt olla ja käydä saaren toisella puolella. No sitten ensi kerralla… Nyt olimme vain päivän ja yhden yön. Ja olimmehan me sopineet Koh Changin bungakylämme ”Little Edenin” kanssa tulevamme jo 6.3. takaisin sinne. Haluamme nyt kuitenkin käydä vilkaisemassa Koh Mak –saarta.

Laivamme Koh Makiin saapui klo 11.15. Laiva oli varsin täynnä. Jäimme keulan kannelle, Jyrki istui yläkertaan vievillä rappusilla, Anne rappusilla alempana. Tulikuuma aurinko helotti suoraan päin meitä. KUUMAA! Perillä Makilla olimme noin klo 12. Laiva saapui Koh Makin pohjoisrannalle satamaan, josta jatkamme saman tien etelärannalle, jossa kauniita rantoja ja maisemia, rauhallista, uimista. - Meitä saapuneita vastassa oli joitakin majapaikan tarjoajia ja pian henkilö- ja lava-autot lähtivätkin viemään uusia matkailijoita kohdemajapaikkoihinsa. Me emme kyselleet mahdollisia majapaikkoja näiltä tarjoajilta vaan päätimme etsiä itse.

Niin siinä sitten kävi, että meillä ei ollut (ainakaan vielä) mitään majapaikkaa. Kaikki tarjoajat olivat lähteneet lastiensa kanssa. – Niinpä meillä ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lähteä kävelemään betonilaattatietä kohti eteläistä rantaa tässä kovassa helteessä. Taksejakaan ei näkynyt.  Onneksi meillä ei ollut juurikaan kannettavaa, suurin osa tavaroistamme ja isot reput ovat Koh Changilla. – Huomasimme, että myös eräs vanhempi pariskunta ei ollut saanut majapaikkaa satamasta käsin ja käveli perässämme samaan suuntaan. Todennäköisesti samalle rannalle.

Kävelymatkamme aikana näimme paljon kumipuita, joita ”lypsettiin”. Hiosrtavan kuumaa.

Aikamme käveltyämme kuulimme takaamme auton äänen. Jyrki ajatteli liftata. Se olikin taksi, jonka kyytiin hyppäsimme. Se toinenkin pariskunta tuli samaan kyytiin. Taksia varten piti ilmoittaa jokin osoite ja sanoimme lonkalta ”Makathanee Resort”. Emme kuitenkaan tienneet mistä majapaikan saisimme.

Sitten majapaikan etsimistä. Makathanee Resort täynnä kuten kaikki muutkin, joista kävimme kysymässä.

Kävelimme rantaa pitkin – lähes päästä päähän. Helteinen paahde ja hiki virtasi.

Sitten hieman puolenpäivän jälkeen ”Holiday Beach Resort Koh Mak”. Kiva, avara ja vehreä bungalowkylä, jossa kaikista bungista merinäköala ja jossa bungat  eivät olleet kylki kyljessä vaan niiden välillä oli tarpeeksi väljyyttä ja yksityisyyttä.

Meille esiteltiin sekä ulkoa että sisältä siisti ja hyväkuntoinen bungalow. Sisällä kaikki mitä tarvitaan, myös tuuletin ja ilmastointi. Iso kuisti. Hyttysverkko. Täältä on hyvät merinäköalat, myös lähisaari.

Upeaa. Haluammekin jäädä tänne pidemmäksi aikaa. Olimme sopineet ”Little Edenin” kanssa, että palaamme takaisin Changille 6.3. – Haluammekin olla muutaman päivän. Niinpä soitimme Koh Changille Little Eden –majapaikkaan, mutta puhelumme ei yhdistykään vaan tiedote kertoo kortillamme olevan liian vähän rahaa! Ei voi olla totta! Juuri eilen hankittu sim-kortti ja arvoa 150 bhatia! Vain yksi tekstiviesti lähetetty. – Menimme respaan, josta sitten halusimme soittaa Koh Changille. Respan työntekijä antoikin meille kännykkänsä ja pyysi käyttämään sitä. Miten ystävällistä. Pyysimme respan työntekijää soittamaan thaiksi. Hän soitti Little Edeniin ja antoi puhelimen takaisin Annelle, joka sopi että voimme vielä jäädä tänne Makille ja  palata vasta lauantaina, 8.3. Näin voimme nauttia tästäkin kauniista rauhallisesta alueesta.

Rannalla. – Lounaalla saksalais-thai-ravintolassa ”Thai-Germany”, jossa ei pulloja vaan hanaolutta. Kierrätys vaikea järjestää. Hanaolut ympäristöystävällistä. Ruoka hyvää! Matkallamme ruoka on ollut järjestäen hyvää; aika ajoin erinomaista! Isäntänä mukava vanhempi saksalaismies, Peter.

Bungakylässämme mm. saksankielisiä, pariskunta ja koira, sellainen ”fifi”. - Myöhemmin kun olimme tutustuneet heihin ilmeni että he, Norbert, Daniela ja koira Bibi asuvat Wienissä. Daniela syntyjään slovakialainen.

Bungakylässä käyskentelee ainakin kaksi kulkukoiraa, punainen ja musta, jotka taitavat pitää tätä bungakylää omana reviirinään. Saivat nyt uudet hajut ja tuoksut meistä.

Lähikauppaan. - Tämä on varsin pieni alue, yksi tie joka on itse asiassa päätie joka kulkee saaren poikki pohjoisen satamaan. Lähellä siis pari kauppaa, muutamia ravintoloita ja netti (kallis). Kaikissa rannan bungalowkylissä omat ravintolansa, joissa matkailijat iltaisin – omien bungiensa ohella – viettävät aikaansa. Pimeän tultua nautitaan hiljaiselosta, jutellaan muiden kanssa, syödään, nautitaan ja vietetään iltaa/yötä.

Pikakäväisy netissä. Kambodzassa tapaamiltamme kreikkalaisilta oli tullut sähköpostia. Olivat jo kotona Thessalonikissa. Laitoimme viestin Koh Changiin Little Edeniin viestin ja vahvistuksen, että tulemme sinne takaisin vasta lauantaina.

Alkuilta omalla kuistilla. Rupattelua  ja jutustelua. Mekongia ja kokista. Pimeää. Kulkukoirat nuuskivat reviiriänsä. Nuuhkivat hajut ja tuoksut meidänkin ympäriltämme. Punainen koira murisee jossakin lähellä. Sama koira tuli myöhemmin tännekin, mutta ei enää murissut vaan tarkisti nuuhkien ja juosten aluetta.

Tämä ”Holiday Beach” on yksi parhaista majapaikoistamme. Loistava sijainti, merinäköala suoraan bungaltamme, edessämme viheriöivä nurmikko, bungat sijoitettu siten että kaikista näkee meren ja merelle. Meiltä hyvät näkymät. Tämä on varsin uusi bungakylä. Olemme matkallamme olleet upouusissa ja melko uusissa majapaikoissa: Cha-Am, Muine, Koh Chang ja nyt Koh Mak.

Loppuilta bungalowimme kuistilla. Hyttysiä. Kohta sisälle. Nukkumaan keskiyön kieppeillä.