03.01.-13.01.2008 Krabilla ja Koh Lantalla

Cha-Amin j
älkeen vietimme vielä runsaan viikon Thaimaassa, Krabin alueella: Krabin kaupungissa (Krabi Town), josta retkiä lähialueelle (mm. Railay) ja josta myös Koh Lantan saarelle, jossa emme ole aiemmin käyneet ja jossa olimme nyt viikon verran ja ihastuimme! Molemmista paikoista teimme päivän snorklausretket. Anne näki skorpionikalan ja mustekalaparven!

Y
öbussimme Hua Hinistä lähti 3.1. parikymmentä minuuttia myöhässä klo 22 kieppeillä. Bussi oli lähtenyt Bangkokista. Tässä nopeassa VIP-bussissa vietimme yön. Kullakin matkustajalla oli oma makuupaikkansa. Siinä sitten yritimme nukkua...

Krabin kaupungin linja-autoasemalla olimme v
ähää vaille kello viisi aamulla.

Lavataksilla (songteo) Krabi Towniin, joka on meille tuttu paikka aiemmilta matkoiltamme.  Pidimme Krabin kaupunkia tukikohtanamme ja sielt
ä sitten (Krabin kaupungin vanhasta satamasta) teimme näppärästi päiväretkiä Krabin alueen saarille ja sieltä kävimme myös meille tutussa Ao Nangin -kylässä (olimme siellä kaksi viikkoa joulukuussa 2003) sekä Nopparat Thrassa.

Krabin kaupungissa majailimme erinomaisen mukavassa K-Guest Housessa, jossa maanmainio ty
öntekijä Pojana, tomera ja energinen nainen jonka kanssa juttelimme ja nauroimme ja heitimme huulta koko ajan. Kaiken lisäksi Pojana oli hyvä tietopankki kaikesta mahdollisesta. - Jos suinkin menette Thaimaahan ja Krabin kaupunkiin ja haluatte saada muutakin kuin katon päälle, niin ehdottomasti tähän paikkaan. (Tosin Pojana haaveilee omasta pikkukodista puutarhoineen Ayuthayassa, josta on kotoisin.)

Krabin alueella (Ao Nang ja Krabin kaupunki sek
ä monella eri saarella) olimme viimeksi vuonna 2003, vuotta ennen tsunamia joka kohteli kaltoin myös Krabin aluetta. - Myös kaikkialle Krabin alueelle on rakennettu tsunamin hälytysjärjestelmä ja merenrannan lähellä on säännöllisin välein hälytystorneja ja opastauluja, joissa kerrotaan lähin evakuointiasema ja miten toimia.

Krabin kaupunki on itse asiassa varsin ruma kaupunki kuten on ruma my
ös Ao Nangin kyläkin. Ne molemmat ovat kuitenkin matkailijan kannalta hyödyllisiä: niissä on huokeita majoitusmahdollisuuksia (varsinkin Krabin kaupungissa), vene- ja laivasatamat ja niistä pääsee näppärästi luonnonkauneille saarille. Krabin alueen parhain paikka lähteä saarille on Ao Nangin kylä.

Vuodesta 2003 se on muuttunut tai tietysti tietoisesti muutettu massaturismipaikaksi, jota se ei viel
ä neljä vuotta sitten kun olimme siellä. Silloin se oli vielä uinuva kylä, jossa oli uninen tunnelma ja paikallisten pitämiä katuravintoloita ja  myyntikojuja. - Nyt  niitä ei enää ollut. Sen sijaan ylikansalliset tutut merkit vallanneet Ao Nangin. Pakko sanoa, mutta Ao Nangista on tehty yksi tylsä paikka muiden joukossa. Ao Nangin ainoa hyvä puoli on sen sijainti porttina upeille saarille!

Krabin alueen saarista k
ävimme tällä kertaa Railayllä (pari kertaa, kaunis paikka ja jonka läntinen ranta erinomainen) sekä neljän saaren päiväretkellä: Poda, Yaowasam, Si ja  Tup + Chicken. Myös Koh Lanta -saarelta teimme neljän saaren päiväretken: Ma, Chuek, Mook ja Ngai (Hai). Uutena tietysti tämä mukava ja erittäin hiljainen Koh Lanta, johon me molemmat ihastuimme heti. Koh Lantalle menemme vielä uudestaan - ehdottomasti! Koh Lantalle menimme pikalaivalla Krabin kaupungin uudesta satamasta; samassa laivassa oli kolme suomalaista tyttöä.

Aivan uutena  Krabin alueen paikkana k
ävimme siis Koh Lantalla, saarella jossa matkailu alkaa pikku hiljaa saada enemmän ja enemmän jalansijaa. Ruotsalaisia ja norjalaisia siellä on ollut jo vuosia, mistä kertoo jo se, että Koh Lantalla on kaksi ruotsalaista koulua, yksi norjalainen koulu ja ruotsinkielinen päiväkoti ja "svensk bageri".

Koh Lanta oli miellytt
ävä uutuus. Hiljainen, mikä sopi meille erinomaisesti. Bungalowkylämme oli hyvällä paikalla lähellä rantaa. Koh Lantalla olimme Klong Nin -rannalla, joka on tosi hyvä: hieno samettinen hiekka, rauhallinen, rantaravintoloita, ei kivikkoa meressä  eikä rannassa (joillakin rannoilla rykelmittäin kiviä). Ja se hiljaisuus. Välillä tuntui, että me olimme kaksin paratiisisaarella.

Koh Lanta on vasta avautumassa matkailulle. Se on varsin köyhää aluetta, ja vain länsirannikko on toistaiseksi valjastettu matkailulle. Suuri osa paikallisista asuu joko saaren sisäosassa tai itärannikolla. Koh Lanta on yli 90 %:sti islamilainen, mutta sitä ei käytänssä juurikaan näkynyt -  paitsi että kaikista ravintoloista ei saanut alkoholia. Monet islamilaiset kiersivät tätä pitämällä ravintolatoiminnan erillään majoituspalvelusta sekä antamalla muu-uskoisten tarjolla alkoholia. - Mikään majoitusliike ei selv ilman alkoholin myyntiä, se on sisäänheittotuotekin sillä monessa paikassa on happyhourinsa. - Koh Lantalla ei juuri imaamien rukouskutsuja kuullut ja jos kuuli, olivat ne varsin hiljaisia.

Koh Lantalla vietettiin 14.1. lastenpäivää. Olimme menossa maisemapaikalle katselemaan, kun sattumalta huomasimme tämän tapahtuman. Menimme sinne ja saimme ilmaiseksi paljon ja aivan ihanaa ruokaa. Luulimme, että se maksaa, mutta kun tarjosimme rahaa, meille kerrottiin, ettei se maksa. Ja kaikki tarjosivat ruokaa... Siellä oli paljon ihmisiä ja lapsille pientä touhua. Oli hauska seurata, miten lapset keksivät itse leluja, esimerkiksi banaaninlehdestä saa mainion hiekkapulkan!

Paluumatkalla Annen vatsassa alkoi vääntää ja sitten menikin loppupäivä siitä ripulista toipumisessa (ja vielä seuraavana päivänä oli heikko olo).

Krabin alue, johon Koh Lantakin kuuluu, on kaunis. Alueen saaret aina Phi Phi -saarista Koh Lantaan ovat silm hivelevän kauniita. Useat snorklauspaikat, uintia, pitkäpyrstöveneet, hyvä ruoka, Chang-olut...

Koh Lantalta matkamme jatkui takaisin Krabin kaupunkiin (bussilla), jossa vietetyn (tietysti K-Guest Housessa!) yhden y
ön jälkeen lensimme 14.01. Krabin lentoasemalta Bangkokiin. Ja sieltä sitten Bangkokin lentoasemalla vietetyn unettoman yön jälkeen Hanoihin, Vietnamiin.