Päiväkirjasta ja vapaamuotoista:

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

”Herätyskello soi 08.00... – Pakkaamme loppuun. Näin pitkään emme ole nukkuneet aikoihin.”

”Kolme henkilöä tuli hotellin kahvioon, tulivat Sihanoukvillestä ja matkalla Kepiin. Kaksi saksankielistä ja yksi englanninkielinen. Kysyivät meiltä, olemmeko olleet  Kepissä  jne.  Emme ole ja se mitä näimme eilen bussin ikkunasta, ei antanut mitenkään hyvää kuvaa ja fiilistä Kepistä. Tietysti neuvoimme heitä itseään muodostamaan oman käsityksensä Kepistä. ”

”Tänään siis Sihanoukvilleen. Bussi, nopea sellainen, lähtee klo 10.00. Anne kertoi kuunnelleensa yöllä koirien ulvontaa, Jyrki ei ollut kuullut mitään koska nukahtanut saman tien! Johtajakoira ulvonut ja kylän kaikki koirat sen jälkeen liittyneet koirakuoroon!”

Sihanoukvilleen, jota me kutsumme ”Sikavilleksi”.  Ei vielä tietoa majapaikasta. Ehkä menemme ”Makkaraan”, so. Markaraan (paikalliset lausuvat ”Makkara”). – Minibussissa 12 paikkaa ja meitä matkustajia on neljä (neljä vähimmäismäärä, jolla minibussit ajavat). Hyvä ja nopea tie Kampotista Sihanoukvilleen. Ei juurikaan liikennettä. Toisella puolella meri, toisella metsän peittämää matalaa vuoristoa. Kaunista. Meri poistuu välillä näkyvistä palaten aina takaisin.

”Klo 11.23 laskeudumme alas kohti kaupungin ydintä, keskustaa. Edessä meri ja kaupunki. Kaunista täältä ylhäältä katsottuna. ” – ”Kultainen leijona –patsas liikenneympyrän keskellä. – Minibussi vei meidät Markaraan; emme tiedä onko siellä vapaata vai emme. Olimme vain päättäneet mennä sinne sokkona.

”Hyvin ystävällinen vastaanotto. Kysyimme onko vapaita huoneita: kyllä on. Huoneet 11 USD (ei aamiaista, kylmä vesi, tuuletin) tai 18 USD (lämmin vesi). Anne tsekkasi huoneen (11 USD), ok, hyvä. – Otimme sen.”  - ”Makkara” muistuttaa suomalaista rivitaloa, pääasiassa yksikerroksinen ja ovet avautuvat vehreälle pihalle. – Naapureitamme ovat ruotsalaisnuorukaiset sekä ranskalainen pariskunta. Mukavia ja saimme heiltä muutamia hyviä käytännön vinkkejä.

Markara sijaitsee Occheuteal-rannalla, jota me kutsuimme ”serpentiinirannaksi”.Se on suosittu hyvä ja hyvähiekkainen ranta, jossa on hyvät palvelut ja enemmän menoa kuin esim. Otres-rannalla.

Lähellä, eteläänpäin, on mukava ja hiljainen ja hyvähiekkainen Otres-ranta, jossa oli erittäin hiljaista eikä juuri ketään. Sopi meille erinomaisesti. Täällä voi olla omassa rauhassa. Otres-rannalla vietimmekin mukavia rauhallisia uinti- ja rantahetkiä.

Ihmeellistä, että matkailijat eivät viitsi kävellä tai mopoilla tänne, vain muutaman kilometrin päähän vaan jäävät (ainakin useimmat) Ochheuteal-rannan pohjoispäähän tai muille rannoille!

Kuumaa. Kuumaa. Majoituksemme tosi ihanalla paikalla: rauhallinen, lähellä rantaa ja rantaravintoloita, toisaalta helppo kävellä ”keskustaan” (pari kilometriä) ja lähirannoille.

”Nyt kaikki meni nappiin: matka puolitoista tuntia, majoitus löytyi saman tien, hyvä majoituspaikka, siisti, vehreä pihapiiri, henkilökunta ystävällinen, ei kallis, sijainti ok.”

Lähdimme kävelemään kaupungin keskustaa päin rahaa nostamaan - rantaa ja rantakatua pitkin. Rannalla kojuja ja rantaravintoloita vieri vieressä. – Koko ajan kyydintarjoajia. Tienvarret sotkuisia, roska- ja muovipusseja ja muuta roinaa heitetty ja heitetään tienvarsille ja ihan minne vaan!” – Kuumaa! Jo pelkkä ilma on kuumaa!

Tsekkasimme paikkoja. Kävelimme. Haluamme päiväretkelle merikansallispuistoon ja kyselimme monesta eri paikasta retkiohjelmaa, hintaa, kestoa jne. Samanlaisia tuntuvat olevan. Ensin bussilla ja sitten merikansallispuistossa venekyydillä puistoon ja puistossa, myös jollekin rannalle ja tutustumaan johonkin kylään. Opas kertoisi kansallispuistosta, sen luonnosta ja eläimistä. - Kyselimme myös snorklausretkistä lähisaarille.

”Pilvistyy. Lähtö ja lasku raflasta. Klo 16.18. – ”Kävelimme hotellille. Lyhyet matkat. Kävellen pääsee näppärästi, vaikka tuktukkien ja mopomiesten mielestä pitäisi koko ajan tulla ja mennä heidän kyydissään.”

Perusjuttuja: ruokailua, kävelyä, illanistujaiset. Iltaoluset. – Kello noin 21. ”Olimme kävelemässä ”Serpentiinirannikolle”, mutta palasimme takaisin, koska emme viitsineet kävellä enää yli kilsaa. Itikät jyystävät ja ovat jyystäneet koko ajan! – Varsinkin jalkoja!”

”Meidän on oltava ja itse asiassa haluammekin olla täällä yli viikonlopun…Aiomme tehdä ”Sikavillestä” retkiä merikansallispuistoon, snorklausta, lähisaarille.”

”Ja miten ripeästi onkaan aika mennyt. Kohta on paluu kotiin. Taas on aika mennyt hirvittävän nopeasti!”

”Itikoilla tänään taas hyvät oltavat – ovathan meidän jalkamme täällä!”

”Klo 22.17 vielä lopuksi iltatuutingille rantaraflan terassille. Shiva-rafla, 2 x tuoppi, 2 x 1 USD.”