29.02.2008 Koh Chang/Lonely Beach<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Aamulla nukuimme pitkään. Jyrkillä vielä ripulia, Annelta taitaa olla jo ohitse. Aamiainen bungakylämme oleskelumestassa, joka samalla ravintola, respa, TV- jne. kokoontumispaikka.

Eilen  etsiessämme majapaikkaa kävimme ensin tiedustelemassa rannan bungalowkylien tarjontaa; siellä kaikki oli täynnä. Huomasimme jo eilen, että täälläkin todella paljon ruotsinkielisiä nuoria. Ruotsi on Thaimaan saarien ykköskieli!

”Päätimme pysyä tässä bungakylässä, Little Eden, muutaman päivän vielä, sitten toiselle rannalle. Sellaiselle, jossa enemmän ravintoloita. – Kysyimme bungamme ulkomaalaiselta naistyöntekijältä (joka olikin bungalowkylän toinen omistaja, englantilainen), snorklausretkistä. Retkiä tehdään, esim. neljän saaren snorklausretki.”

Jonkin ajan kuluttua takaisin bungalle. Rasvat iholle ja rannalle. Omalle rannallemme, Lonely Beach, jonkin verran kävelymatkaa. Matkaan menee ehkä 15 minuuttia. Bungalowkylämme sijaitsee itse asiassa oikein rauhallisella paikalla.

Rannalle polku kulkee yhdessä kohtaa ruohikossa, joten pitänee varoa käärmeitä.

Uintia. Hyvä ranta tämä Lonely Beachin loppupää; alkupäässä vedessä kiviä. Illan suussa bungalle.

Iltaruokailumme yhteydessä näimme ihmeen: thaimaalaisen, joka ei hymyile ja joka työskentelee asiakaspalvelutehtävissä (ravintolassa)! Ruoka toki hyvää.

Nettilän jälkeen kävelemään pienen alueemme katua. Vain parinsadan metrin alueella pääkadun varrella toimintaa, joitakin ravintoloita ja baareja, muutamia liikkeitä, kojuja ja kauppoja. – Hiljaista. Pääkatu jakaa alueemme kahteen osaan: rannan puoleiseen sekä viidakon ja vuoriston puoleiseen, jossa sijaitsee mm. meidän bungalowkylämme, Little Eden. – Bungalowkylämme on rakennettu ihan viidakon ja vuoriston alkupäähän. – Upea tiheä viidakko, josta kuuluu ainakin lintujen ääniä. Siellä on myös apinoita ja käärmeitä sekä upeata luontoa. Sinne menemme jossakin myöhemmässä vaiheessa.

Rantabileiden ja läheisten tyttöbaarien äänet kantautuvat tännekin asti. – Jyrki otti ripulilääkkeen.

Puolenyön vaiheilla nukkumaan.

01.03.2008 Koh Chang/Lonely Beach

”Anne haki läheisestä kaupasta vatsaystävällistä aamupalaa: jugurttia, hedelmämehua, yhden täysijyväsämpylän sekä isoja vesipulloja. – Tosi hyvä aamiainen, jonka nautimme bungamme terassilla, josta heti alkaa pieni metsä ja vähän matkan päästä mäki ja sen jälkeen viidakko, joka peittää vuoriston.”

”Ihan rauhallinen paikka. Kaikki on lähellä. Rantaan vajaa kilometri. Anne tutkii matkaoppaiden hintoja. Meidän majapaikkamme on yllättävää kyllä halvimpia, mutta laadullisesti varmasti paremmasta päästä.”

Juttelimme toisen omistajan, thaimaalaisen miehen kanssa. Tämä onkin varsin uusi bungalowkylä, avattu lokakuussa 2007, siis viitisen kuukautta sitten. – Kyselimme häneltä mm. retkistä ja varmuuden vuoksi lääkäristä, jos satumme sellaista ripulin vuoksi tarvitsemaan. Lääkärit kuulemma todella kalliita. Onneksi apteekki on lähellä, jos satumme sellaista tarvitsemaan.

Hän kertoi mm., että jo lähivuosien aikana valmistunee täältä länsirannikolta tunneli Koh Changin itärannalle yhdistämään saaren länsi- ja itäosat toisiinsa. Toisaalta hyvä asia, toisaalta huono sillä tunneli lisää autoilua, alkuperäistä luontoa tullaan hävittämään uusien hotellien ja hotellikylien tieltä jne.

Sitten uintia. Rannalla löhöilyä. Merielämän katselemista. Päiväunet hiekalla. Uintia. Ruokailu rannalla. Kaunis auringonlasku.

Takaisin bungakyläämme ja sen respaan, josta hankimme liput huomiselle ”neljän saaren snorklausretkelle”, 2 x 600 bhatia. Nouto aamulla täältä bungakylästä ja laiva lähtee huomenna aamupäivällä saaren etelärannalta, satamasta klo 9.30. Paluu n. klo 17.00.

Huomisella retkellä käymme snorklaamassa neljän saaren luona: Koh Lang, Koh Thong Lang, Koh Yak Yai ja Koh Yak Lee. Hinta sisältää buffetlounaan, tuoreita hedelmiä, vartaita ja juoman, snorklausvälineet ja pelastusliivit, mutta ei räpylöitä. Omaan piikkiin voi tilata sitten muuta.

Iltaruokailun jälkeen pakkasimme huomista snorklausretkeä varten reppumme ja menimme aikaisin nukkumaan.