…ja kuinka monella eri kyydillä?

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

”Herätyskello soi 07.00. Heräsimme jo aiemmin. –Molemmilla ripuli. Pähkäilimme mistä olimme sen saaneet. Todennäköisesti ”Small But Sweet” –ravintolasta, jossa söimme herkullisen kala-aterian (grillattua punanapsijaa ja mustekalaa). Ripulin saimme – näin me pähkäilimme – itse tehdyistä ranskanperunoista, jotka maistuivat pahalta. Aiemmalla kerralla, kun olimme illastamassa samassa rantaravintolassa, perunat maistuivat hyviltä. Nyt niissä oli mielestämme  outo maku. – Toisaalta ripulin syitä voi olla muitakin.”

 

”Niinpä. Imodiumia nautimme.” – Toivottavasti matkamme sujuu kuitenkin ilman suurempia kommervenkkejä, varsinkin kun tänään joudumme alvariinsa vaihtamaan kulkuvälinettä. Välillä maalla ja välillä vedessä.”

 

Puolikahdeksan kieppeillä juttelin hotellin edessä päivystävän tuktuk-kuljettajan kanssa; hän kuljettaa meidät 7 USD:lla Sihanoukvillen satamaan. Hintaneuvottelut. Tinkimistä. ”Oikea summa” on jotakin 2-4 USD välillä kuten meille aiemmin oli joku paikallinen kertonut. No, turisteilta nyhjätään ainakin kaksin- ellei useampikertaisesti!

 

”Hinta laski 5 dollariin. Tuktuk-kuljettajan mukaan pitkä matka, noin <?xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />12 km. Ei pidä paikkaansa. Sen verran kauan olemme olleet tässä kaupungissa, joten osaamme suhteuttaa etäisyydet paikasta toiseen.” – Matkaopaskirjan mukaan summa liikkuu 3-5 dollarin välillä. Satamaan toki normaalia pidempi matka, mutta ei sentään 5-7 dollaria.”

 

”Tilanne sai uuden käänteen, kun mopokuljettaja kertoi vievänsä meidät 4 USD:llä satamaan. ---  Toinen tuktuk-kuljettaja laski tarjouksensa 4 dollariin!

Tuktuk lähti hotellilta n. 7.45 ja satamassa olimme n. klo 8, laiturin lähellä satamatoimistolla.

 

Niinpä. Tänä kyseisenä päivänä matkareittimme ja kulkuneuvomme olivat:

 

1)      tuktuk: Sihanoukville Occheuteal-rannalta (Makrara-hotelli) Sihanoukvillen kansainväliseen satamaan. Hotellilta n.  klo 7.45 ja perillä satamassa n. klo 8. –  Hinta: 4 USD molemmista.

2)      pikalaiva ”Royal + Kamra Express Boat”, aikataulun mukainen lähtö klo 9.30, lähti vasta klo 9.42, välisatamassa Koh Sdech -saarella klo 11.22, matka jatkui klo 11.36. Perillä Koh Kongilla klo 13.50. – Hinta: 20 USD/henkilö.

”Heti satamasta irtauduttuamme alkoi varsin kova merenkäynti, joka muuttui todella rajuksi ja inhottavaksi. Rajua kamppailua laivan ja meren välillä kesti ainakin puolisen tuntia, mutta tuntui kuin se olisi kestänyt ikuisuuden. – Laivamme heilui, kiikkui, kaakkui aaltojen harjoilla, välillä vinossa, väliin keulan hakatessa vastaansoljuvaa aaltorintamaa. – Oksetti!” – Onneksi myrsky ja tyrski loppui aikanaan ja loppumatka olikin jo rauhallista ja tyyntä menoa.

3)      Koh Kongin satamasta lavataksilla rajalle.  - Perillä Kambodzan ja Thaimaan välisellä raja-alueella klo 14.07. – Hinta 6 USD tai 200 bhatia/henkilö.

4)      Rajalla. Kambodzasta poistuminen: leimat ja viralliset merkinnät. Nopea rutiinitoimitus. Vaikka olimmekin nyt virallisesti poistuneet Kambodzasta, olimme kuitenkin yhä sen maaperällä. – Noin sadan metrin päässä on Thaimaan raja-asema, jossa hoidettiin rutiinilla maahantulomuodollisuudet.

– Klo 14.55 minibussilla kohti Tratin linja-autoasemaa; hinta 120 bhatia/henkilö. – Matkan varrella muutama sotilaallinen tarkistuspiste, jossa katsottiin ketä kyydissä on. Yhdellä pisteellä piti esittää passit.(Thaimaan eteläosissa islamilaista liikehdintää sekä ihmissalakuljetusta.) – Sataman lähellä klo 16.45, linja-autoasemalla.

5)      Tratin linja-autoasemalta lavataksilla satamaan (hinta 50 bhatia/henkilö).

6)      Tratin satamasta auto- ja henkilölautalla Koh Changille, menopaluulippu 160 bhatia/henkilö, yhdensuuntainen 100 bhatia. Ostimme menopaluuliput. – Lautta lähti klo 18.05.

7)      Koh Changille lautta saapui n. klo 19.00, tunnin matka.

8)      Satamassa ei ollut ainuttakaan majoituksen tarjoaa vaan ainoastaan yksi lavataksi, johon me ja useimmat muutkin reppulit menimme. Hinta 100 bhatia/henkilö Lonely Beachille.  Lavataksi lähti ajamaan saaren läntistä rantatietä etelään. Tällä puolella saarta on lähes kaikki saaren majoituksesta ja ylipäätään saaren matkailuelämästä. Meidän päämäärämme oli Lonely Beach, joka matkaoppaiden mukaan ei kuitenkaan ole enää mikään ”yksinäinen ranta”.

 

Matkamme Kambodzan Sihanoukvillestä Thaimaan Koh Chang –saarelle vei lähes koko päivän!

 

”Olimme jo etukäteen katsoneet mahdollisia vaihtoehtoja Lonely Beachilta.  Ja kun sitten tulimme kohteeseemme, vahvistui se että täällä on majapaikka toisensa jälkeen!”

 

”Ja niinhän se oli: kaikki miettimämme paikat olivat täynnä. Sunset –majapaikan kohdalla kohtasimme  paikallisen nuoren miehen, joka kysyi etsimmekö ja tarvitsemmeko majapaikan. Sanoimme, että kyllä vain. Hän tiesi, että ”Little Eden” –paikassa on bungalow vapaana. Hän kertoi, että Little Eden on hyvä ja rauhallinen paikka.”

 

”Anne lähti mopon kyydissä katsomaan tätä bungalowkylää. Hyvä, kiva, oma kylppäri, siisti, hyttysverkko. Hinta 350 bhatia eli n. 7 euroa. – Päätimme ottaa sen ja sitten tarvittaessa katsella muita vaihtoehtoja. Ainakin tämä yö täällä. On pilkkopimeää, olemme väsyneitä, ripulissa.”

 

”Lähtö bungalowilta noin klo 21. Ihan lähelle bungalowkylää syömään. ”Ploy Inn – Ploy Talay” –raflaan. Annelle pannulla paistettua nuudelia kanan kera. Jyrkille pannulla paistetut nuudelit possunlihan kera. Appelsiinimehu, vesimelonisheikki, iso Chang-olutpullo (0,65 l). Surkea ruoka! – VÄSYNEITÄ! – Kello 22.15 bungassa. Suihkussa. Nukkumaan n. klo 22.40.”